Әйел – қоғамның қозғаушы күші
Қазақтың ешқашан әйелдерді қоғамнан аластатып, тұмшалап ұстамауы – олардың қолынан бәрінің келетініне сенгенінен. Бүгінде әйелдер бизнесте, саясатта, экономиканың барлық салаларында ер азаматтармен қатар еңбектеніп, қабілет дарынымен, іскерлігімен көзге түсіп қана қоймай, мемлекетіміздің өсіп-өнуіне өз үлестерін қосуда. Осыған орай Қазақстандағы ішкі саясаттың бір құрылымы ретінде «гендерлік саясат» деген ұғым көп мәселелерді көтеріп, әйелдердің қоғамдағы рөлін арттыруға барынша атсалысуда. Оның негізгі міндеттеріне тоқталсақ: билік құрылымына әйелдер мен ерлердің тең қатысуы, экономикалық тәуелсіздік үшін тең мүмкіндіктерді қамтамасыз ету, отбасындағы тең құқықтар мен міндеттер үшін талаптар құру, жыныс белгілері бойынша күштеу бостандығы, біздің қоғамымыздың дамуында әйелдердің рөлін бұдан әрі дамыту үшін жаңа мүмкіндіктер ашатын шешімдер қабылдау.
Осыдан біраз жыл бұрын гендерлік және отбасылық-демографиялық саясатты жүргізу мақсатында Қазақстан Республикасы Президентінің жанындағы әйелдер істері және отбасылық-демографиялық саясат жөніндегі ұлттық комиссия құрылып, Елбасы Жарлығымен гендерлік саясат қабылданды. Мемлекет басшысының қатысуымен өткен Қазақстан әйелдерінің съезі нәзік жандылардың ел дамуындағы маңызды рөлін тағы да дәлелдеп, гендерлік және отбасылық-демографиялық саясаттың одан әрі даму бағытын айқындай түсті.
Гендерлік саясат аясында атқарылып жатқан істер көп
Елімізде қоғамдық өмірдің барлық салаларындағы гендерлік теңдікті қамтамасыз ету мақсатындағы мемлекеттік деңгейдегі Гендерлік саясат институты жұмыс істейді. Оған әйелдер және отбасылық-демографиялық саясат істері бойынша Ұлттық комиссия басшылық етуде. Сонымен қатар, елімізде гендерлік статистика мен сараптама механизмі енгізілген, әйелдер мен балаларға арналған дағдарыс орталықтары құрылған. Одан бөлек әйелдердің кәсіпкерлігін қолдауға бағытталған арнайы шаралар да қолға алынды. Осы орайда бүгінде қазақстандық бизнес саласындағы нәзік жандылардың үлес салмағы 40 пайызға жеткендігін де атап өтейік.
ҚР Президенті жанындағы Әйелдер істері және отбасылық-демографиялық саясат жөніндегі ұлттық комиссияның төрағасы Аида Балаеваның өткен жылды қорытындылау барысында айтқан сөзінде бір жылдың өзінде біраз іргелі істер жүзеге асырылғанын жеткізді. Негізгілеріне тоқтала кетсек: Ұлттық комиссия сарапшыларының қатысуымен Әлеуметтік кодекс әзірленіп, "Әкімшілік құқық бұзушылық туралы" және Қазақстан Республикасының Қылмыстық кодексіне өзгерістер енгізілді, "Қазақстан Республикасының кейбір заңнамалық актілеріне әйелдердің құқықтарын қамтамасыз ету және балалардың қауіпсіздігін қамтамасыз ету мәселелері бойынша өзгерістер мен толықтырулар енгізу туралы" заң жобасы әзірленді. Сонымен қатар, зорлық-зомбылық құрбандарына тегін құқықтық және психологиялық көмек көрсету үшін "One Stop Service" жобасы іске қосылып, жоба аясында әйелдер мен балаларға қатысты 36 қылмыстық іс бойынша қолдау көрсетілген. Әйелдер мен балаларды қорғау жөніндегі істермен айналысатын адвокаттар мен заңгерлерге арналған арнайы әдістеме әзірленіп, мамандарға қолдануға ұсынылған. Балаларға зорлық-зомбылық көрсету жағдайларына жедел әрекет ету алгоритмі дайындалып, мемлекеттік органдардың тәжірибесіне енгізілді.
Қазіргі таңда елімізде отбасы, гендерлік саясат және демография мәселелері бойынша 12 зерттеу ұйымын біріктіретін ұлттық консорциум құрылған. Әйелдерді қолдауға және оларды қоғамдық және саяси өмірге тартуға бағытталған «Томирис» ұзақ мерзімді білім беру жобасы әзірленіп, оның аясында 560 белсенді дәріс алды. Әрі Қазақ Ұлттық Қыздар Педагогикалық Университетінде әлеуметтік және гендерлік зерттеулер орталығы құрылып, жұмыс істеп келеді. Сондай-ақ, шалғайдағы елді-мекендерде әйелдер кәсіпкерлігін дамыту орталықтары, отбасын қолдау орталықтары және зорлық-зомбылық құрбандарына арналған дағдарыс орталықтары ашылып, анықтама үшін "сенім телефоны" іске қосылған.
Сандар не дейді...
Мемлектіміз әйелдердің саясатқа көптеп араласуын назардан тыс қалдырып отырған жоқ. Қазақстан Республикасының Президенті Қасым-Жомарт Тоқаев Президенттік жастар кадрлық резервінің форумында мемлекеттік аппараттың 55 пайызын әйелдер құрайтынына қарамастан, тек 39 пайызы басшылық қызметтерде отырғанын атап өткен. Бүгінде Қазақстан Республикасы Парламенті Мәжілісінде 29 әйел депутат бар. Ол жалпы Мәжіліс депутаттарының 20%-ы болып табылады. Бір вице-премьер, 3 министр әйел өз міндеттерін ойдағыдай атқаруда.
Алайда гендерлік теңдік тұрғысындағы мемлекетіміздің қолға алып отырған шараларына қарамастан гендерлік саясаттың дамуына бірқатар факторлар кедергі келтіруде. Қоғамда әйел еркектен төмен болуы тиіс деген таптаурын болған ұғым әлі де сақталуда. Осыған байланысты Қазақстан Республикасында гендерлік саясатты әрі қарай дамытуда қоғамдағы еркек пен әйелдің теңдігі турасындағы ұғымды көпшіліктің санасына сіңдіру қажет. Сондай-ақ бұл мәселеде дамыған елдердің тәжірибелерінен үйренгеннің де артықтығы жоқ.
Шетелдердегі жағдай
Қазіргі таңда әлемнің 60-тан астам мемлекетінде әйелдерге арналған сайлау квотасы туралы заң қабылданған. Мәселен, Финляндияда заң шығарушы органдардағы әйелдер қауымының үлесі 40 пайыздан кем болмауы тиіс. Швецияда да саяси партиялардың тізіміндегі ерлер мен әйелдер үлесінің тепе-теңдігі сақталған. Бұл ел билік тетіктеріндегі нәзік жандылардың саны бойынша әлемде төртінші орында тұр және Парламенттегі депутаттардың 45 пайызын әйелдер құрайды. Франция мен Норвегияда да қазіргі қолданыстағы заң партияға үміткерлер арасындағы ер мен әйелдің тепе-теңдігін қамтамасыз еткен. Германиядағы Христиандық-демократиялық одақ партиясының құрамындағы әйел азаматтарға арналған квота 33 пайызды құрайды. Мұның бәрі өз кезегінде әйелдерге қатысты кемсітушілікті жоюға бағытталған саяси бағдарламаларды жүзеге асыруға ықпал ететіндігі сөзсіз.
Алайда Шығыс және Орталық Еуропа елдеріндегі жағдай бұған біршама кереғар сияқты. Таяуда Ашық қоғам институты мен Румыния астанасы Бухаресте орналасқан Әріптестік және Теңдік орталығы Шығыс және Орталық Еуропадағы ерлер мен әйелдердіғң алатын жалақылары мен саясаттағы теңсіздіктері туралы бірлескен зерттеу жұмыстарын жариялады. Зерттеу қорытындысына сүйенсек, кей мемлекеттерде нәзік жандылар ер-азаматтардың жалақыларының үштен екісін ғана алады екен. Бұл елдердің барлығында әйелдер жетекші саяси лауазымдардың аз ғана бөлігіне ғана ие болып отыр.
Былай алып қарағанда, аталған елдердің (Словакия, Болгария, Греция, Албания, Чехия, Польша) бәрі Еуроодақ стандарттарына жақын келетін әйел адамдардың теңдігіне кепілдік беретін заңдар шығарған. Дейтұрғанмен, өкінішке қарай аймақта жұмыс пен жалақы, сонымен қатар лауазымды қызмет атқару мәселелері бойынша әйелдердің теңсіздігі анық байқалып отыр. «Біз Еуроодаққа мүше мемлекет үкіметтерінің уәделері қалай жүзеге асырылып жатқандығын ұдайы назарда ұстап отырамыз. Бұл елдердің барлығы әйелдердің теңдігіне қатысты заңдар шығарғанымен, олардың бәрі қағаз жүзінде қалып отыр. Заң бойынша, жұмыс орындарында қыз-келіншектерге бірдей мүмкіндіктер берілуі тиіс. Алайда, жұмыс орындарында әйелдерге бұрындары көзқарас қандай болса, қазір де сол күйінде қалған». Бұл орталық жетекшісі Роксана Тешиюдің пікірі.
Қорыта келгенде біздің елде Қазақстан Республикасындағы 2030 жылға дейінгі отбасылық және гендерлік саясат тұжырымдамасын іске асыру мақсатында біраз істер атқарылуда. Барлық мемлекеттік органда гендерлік саясатты іске асыруға жауапты тұлғалар белгіленіп, жүйелі түрде еңбек етуде.