Валюта бағамы
  • USD -

    482.7
  • EUR -

    535.5
  • RUB -

    5.37
Бүгін сағат 18:00-ден ең белсенді кезең - сайлау алдындағы үгiт басталады
18 ақпан 2023
Бүгін сағат 18:00-ден ең белсенді кезең - сайлау алдындағы үгiт басталады

Осыған орай ҚР Бас прокуратура қазақстандықтарға үндеу жасады. Ulys сайты Бас прокуратураға сілтеме жасап мәтіннің толық нұсқасын жариялайды.

*** 

Парламент Мәжілісі мен мәслихаттар депутаттығына кезектен тыс сайлау тағайындалған күннен бастап біз прокуратура органдарының алдына заңнамамен қойылған міндеттерді орындауға кірістік.

Олардың ішіндегі ең бастысы сайлау науқанының барлық кезеңінде заңдылықтың сақталуын жоғары қадағалауды қамтамасыз ету.

Орталықтағы және жергілікті жерлерде жұмылдырылған барлық прокурор осыған бағдарланған.

 Оны өткізу тәртібі мен шарттары «Қазақстан Республикасындағы сайлау туралы» Конституциялық заңмен егжей-тегжейлі реттелген.

Белгіленген нормаларды сақтамау жауаптылыққа әкеп соқтырады.

Атап айтсақ, сайлау құқықтарына қол сұғатын құқық бұзушылықтар жасаған үшін Әкімшілік құқық бұзушылық туралы кодексте 26 бап көзделген. Оның 9-ы сайлау алдындағы үгітті жүргізу тәртібі мен шарттарын бұзған үшін.

Біріншісі – 102-бап бойынша тыйым салынған кезеңде, яғни бүгін сағат 18:00-ге дейін, сондай-ақ дауыс беру күні және оның алдындағы күні – 18 және 19 наурызда сайлау алдындағы үгітті жүргізгені үшін жауаптылық.

Келесісі – 103-бап. Ол кандидаттарға, саяси партияларға, олардың сенiм бiлдiрілген тұлғаларына сайлау алдындағы үгiтті жүргiзу құқығын iске асыру процесiнде кедергi келтірген үшін жауаптылықты көздейді.

Кодекстің 112-бабында БАҚ және онлайн-платформалар арқылы сайлау алдындағы үгiтті жүргiзудің «Сайлау туралы» Конституциялық заңда белгіленген шарттарын бұзған үшін жауаптылық көзделген.

Құқық бұзушылықтың бұл түріне мыналар кіреді:

1) БАҚ-тың сайлау науқанын объективті көрсетпей, олармен байланысты оқиғалар мен фактілерді бұрмалауы;

2) БАҚ-тың және онлайн-платформаларды пайдаланушылардың кандидаттың немесе саяси партияның абыройына, қадiр-қасиетiне және iскерлiк беделiне көрінеу нұқсан келтiретiн үгіт материалдары мен өзге де ақпаратты жариялауы, сондай-ақ теріске шығаруды тегін жариялауына мүмкіндік беруден бас тартуы;

3) кандидаттардың БАҚ-та сөйлеп жатқан сөздерін бөлу және сөйлеген сөздерінен кейін іле-шала түсініктеме жасау;

4) БАҚ-тың бір кандадатқа келісім бере отырып, басқа кандидатқа эфир уақытын, баспа алаңын бөлуден бас тартуы.

Мұнда мен бір маңызды өзгеріске назар аударғым келіп отыр.

Әкімшілік құқық бұзушылық туралы кодекске былтыр қарашада енгізілген түзетулерге сәйкес енді осы бап бойынша кандидаттың немесе саяси партияның ар-намысына, қадір-қасиетіне және іскерлік беделіне қасақана нұқсан келтіретін үгіт материалдарын жариялаған үшін БАҚ-пен бірге онлайн-платформаларды пайдаланушылар да жауаптылыққа тартылады.

Үгіт жүргізу кезеңінде жол берілуі мүмкін әкімшілік құқық бұзушылықтардың басқа да құрамдары бар.

Атап айтқанда, ӘҚБтК-нің 113-бабы бойынша әкімшілік жазаға міндетті деректемелері жоқ анонимді үгіт материалдарын дайындаумен немесе таратумен ұштасқан заңсыз іс-әрекеттер әкеп соғады.

114-бап үгіт материалдарын қасақана жойғаны немесе бүлдіргені үшін жауаптылықты көздейді.

Ал ӘҚБтК-нің 120-бабымен жаза сайлауға байланысты қоғамдық пікірге сауалнама жүргізу шарттарын бұзғаны үшін белгіленген.

Бұл баппен жауапқа сауалнама нәтижелерін жариялау тәртібін бұзған БАҚ-тармен қатар, сол сауалнамаларды заңсыз жүргізген адамдар да тартылуы мүмкін.

122-баппен заңмен тікелей тыйым салынған адамдардың сайлау алдындағы үгіті және үгіт материалдарын таратқаны үшін әкімшілік жауаптылық көзделген. Олар-мемлекеттік органдардың лауазымды адамдары, әскери қызметшілер, ұлттық қауіпсіздік органдарының, құқық қорғау органдарының қызметкерлері, судьялар, сайлау комиссияларының мүшелері және діни бірлестіктер.

Осы бап бойынша сайлаушыларды сатып алған тұлғалар, сондай-ақ БАҚ арқылы сайлауды жариялауға қатысқан кандидат ретінде тіркелген журналистер әкімшілік жазаға тартылуы мүмкін.

Үгіт материалдарын ескерткіштерде, тарихи, мәдени немесе сәулеттік құндылығы бар ғимараттар мен құрылыстарда, сондай-ақ дауыс беруге арналған үй-жайларға орналастырғаны үшін жауаптылық ӘҚБтК-нің 124-бабымен белгіленген.

ӘҚБтК-нің 125-бабы бойынша әкімшілік жазаға республикалық бюджеттен үгіт жүргізуге бөлінген қаражаттың мақсатсыз жұмсалуына жол берген депутаттыққа кандидаттар тартылуы мүмкін.

Осы аталған баптардың барлығы бойынша жаза түрі – 10-нан 50-ге дейінгі айлық есептік көрсеткіш мөлшеріндегі айыппұл көзделген.

Тағы бір айта кететін жайт – ол ӘҚБтК-нің 102112 және 122 баптары бойынша кандидаттардың, саяси партиялардың және олардың сенім білдірілген адамдарының жауапкершілігі айыппұлдан бөлек, олардың тіркеуі туралы шешімнің күшін жоюға әкеп соғады.

Сайлау құқықтарына қатысты осы және басқа да әкімшілік істерді қозғау прокурордың айрықша құзыретіне жатады. Ал істерді соттар қарайды.

Бұл ретте, азаматтар өздерінің сайлау құқығы бұзылған жағдайда, өз бетінше тікелей сотқа да жүгіне алады.

Мұндай жағдайда аталған санаттағы істерді бірден соттар қарайды, бірақ міндетті түрде прокурордың қатысуымен.

Бүгінгі таңда сайлау бойынша қоғамдық пікірге сауалнама жүргізудің, сондай-ақ сайлау алдындағы үгітті жүргізудің белгіленген тәртібі мен шарттарын сақтамаумен ұштасқан бірқатар бұзушылықтар тіркелді.

Олардың сауалнама жүргізуге қатысты біреуі елордада орын алған.

Кінәлі адамға Астана қаласының «Сарыарқа» ауданы прокурорының қаулысымен қысқартылған іс жүргізу тәртібінде ӘҚБтК-нің 120-бабының 3-бөлігі бойынша 7,5 АЕК мөлшерінде әкімшілік айыппұл салынды.

Сондай-ақ, кандидаттарды және партиялық тізімдерді тіркеу аяқталғанға дейін үгіт жүргізуге салынған тыйымды бұзудың 5 фактісі анықталды.

Біреуі бойынша Талдықорған қаласының тұрғыны «WhatsApp» мессенджерінде үгіт жүргізгені үшін сот қаулысымен ӘҚБтК-нің 102-бабы бойынша айыппұл түрінде әкімшілік жазаға тартылды.

Қалғандары бойынша кінәлілерді осы баппен жауаптылыққа тарту жөніндегі шаралар қабылдануда.

Ағымдағы жылғы 19 наурызға тағайындалған сайлаудың қоғамға және бүкіл ел үшін ерекше маңыздылығы мен өзектілігін ескере отырып, оны өткізу барысында барлық сайлау науқанына қатысушылар заңдарда белгіленген талаптарды мүлтіксіз сақтауы тиіс.

Бұзушылықтың әрбір фактісі бойынша біз заңдарда көзделген барлық құқықтық шараларды қабылдайтын боламыз.

 

RELATED NEWS
«Ауыл» партиясын үлкен өзгерістер күтіп тұр
26 мамыр 2024
«Ауыл» партиясын үлкен өзгерістер күтіп тұр

Бүгін «Ауыл» партиясы Астана қаласы бойынша өңірлік филиалының есептік конференциясы өтті, деп хабарлайды Ulys.       

Шараға «Ауыл» партиясының Төрағасы, ҚР Парламенті Мәжілісінің депутаты Серік Егізбаев, «Ауыл» партиясы фракциясының депутаттары, Орталық аппарат қызметкерлері, Астана филиалының активі қатысты.

           

Жиында сөз алған Серік Егізбаев Саяси Кеңес Президиумының қаулысына сәйкес, партияның XXIV Съезін ағымдағы жылы 21 маусымда өткізу туралы шешім қабылданғаны айта келе,

«Партия съезін шақыру жөніндегі шешім, ең алдымен, елімізде жүргізіліп жатқан реформаларға байланысты қабылданды. Бізге парламенттік партия ретінде трансформациядан өту керек. Съезд өткізудегі мақсат тек Жарғыға өзгеріс енгізу емес, партияның саяси беделін одан әрі дамытуға және нығайтуға бағытталған жаңа саяси бағдарламаны қабылдау. Партияны жаңғырту барлық партия органдарының қызметін жетілдіруді, партия ұйымдары басшыларының, әрбір мүшесінің жоғары жауапкершілігі мен міндеттерін нақты орындауын талап етеді»,- деді.

Конференция барысында филиал атқарған жұмысының жылдық қорытындысы шығарылып, «Ауыл» партиясының XXIV съезіне делегаттар сайланды.

Жиын соңында су тасқыны зардабын жоюға белсене қатысқан партия мүшелері грамотамен марапатталды.

Партия ауылдарды дамытуға ерекше көңіл бөлуде - саясаттанушы
13 маусым 2024
Партия ауылдарды дамытуға ерекше көңіл бөлуде - саясаттанушы

Еліміздегі конституциялық реформалардан кейін саяси алаңда партиялар белсенділігінің артқанын байқауға болады. Әсіресе, «Ауыл» партиясының басшылығындағы ауыз-түйістерден соң партия қызметінде оң өзгерістер орын алуда. Бұл туралы пікірді саясаттанушы Ержан Ибраев білдірді, деп хабарлайды Ulys.

«Партия атына сай болуы үшін өңірлердегі жұмысқа көбірек көңіл бөліп, бүгінгі ауылдардың шынайы проблемаларын көтеруде. Аз ғана уақыт ішінде аймақтық филиалдарын құрып, олардың қызметін жандандыруы партияның осы бағыттағы жасалып жатқан белсенді жұмысының айқын көрінісі деуге болады», - дейді Ержан Ибраев.

Оның айтуынша партия ауылдық аумақтарды дамытуға, олардың инфрақұрылымын жақсартуға және жергілікті кәсіпкерлерді қолдауға ерекше көңіл бөлуде.

«Мәселен, өзім туып-өскен Ақмола облысының Егіндікөл ауданында ауызсу мәселесі ұзақ жылдардан бері шешімін таппай келеді. Таяуда партия басшысы Серік Егізбаев мырза біздің ауданға келді. Ол аудан әкімі мен су тартуға анықталған мердігер, жергілікті азаматтармен кездесе отырып, ауызсу мәселесін жеке бақылауда ұстайтынын жеткізді. Осы тәрізді өңірлердегі жұмыстар партияға деген сенімді нығайтып, оның халық арасында беделін арттыруға септігін тигізетіні сөзсіз», - деп толықтырды саясаттанушы.

Электронды сайлау жүйесі: Жаңашылдық пен қауіп
17 сәуір 2024
Электронды сайлау жүйесі: Жаңашылдық пен қауіп

Күнде өзгеріп, жылдам дамып жатқан біздің дәуір сайлау жүйесіне де өзінің әсерін тигізбей қоймады. Оның үстіне қазір жүйені өзгертіп, заманға сай лайықтамасаң көптеген түйінді мәселелер туындауы мүмкін. Қазақстандағы сайлау жүйесі де түрлі эволюциялық даму кезеңдерін бастан өткерді. Алда да түрлі өзгерістер күтіп тұруы әбден мүмкін. Ulys тілшісі Қазақстанның сайлау жүйесінің болашағы мен аталған саладағы заңнамалық өзгеріс кезеңдеріне шолу жасап көрді.

САЙЛАУ ЗАҢНАМАСЫНА ӨЗГЕРІСТЕР ЕНГІЗУ ЭВОЛЮЦИЯСЫ

Жалпы Қазақстан тәуелсіздік алғаннан кейін сайлау жүйесі үнемі өзгеріп келеді.  Қазақстан Республикасындағы сайлау туралы» конституциялық заң үнемі жетіл­діріліп, заманауи әлемнің реалий­леріне сәйкес түзетіліп, көштен қалмауда. Мысалы 1995 жылғы қабылданған Сайлау туралы заңға оннан көп өзгерістер енген. ҚР сайлау заңнамасы ЕҚЫҰ-ның 1990 жылғы Копенгаген құжаты қалыптастырған сайлау құқығының негізгі қағидаттарына сәйкес келеді.

«Сайлау туралы» заңға неғұрлым тұжырымдамалық өзгерістер 2004, 2007, 2009, 2011 2013 және 2022  жылдары жасалды. Солардың негізгілерін атап өтер болсақ, 2004 жылы бала­масыз сайлау, алдын ала дауыс беру алынып тасталып, сайлау комиссия­ларын қалыптастырудың жаңа қағи­даты – саяси партиялардың ұсынуы­мен жергілікті өкілді органдарды сайлау бастамасы енгізілді.

Сайлаушылардың тізімін құру қағидаты өзгеріп, олар тізімге тұрғылықты жеріндегі тіркеуге сәйкес енгізілді. Кан­дидаттардың БАҚ-қа тең қолжетімділігіне кепілдіктер беріліп, отан­дық және халықаралық байқаушылардың құқықтары едәуір кеңейді.

Конституцияға 2007 жылғы ма­мырда енгізілген өзгерістерге бай­ланысты «Сайлау туралы» заңда Парламент Мәжілісін қалыптасты­рудың жаңа тәртібі белгіленді. Республиканың сайлау заңнамасына 2009 жылы енгізілген маңызды өзгерістің бірі – екінші партия заңда белгіленген 7%-дық кедергіні еңсермеген жағ­дайда да, кемінде 2 саяси партия­ның қатысуымен Парламент Мә­жілісін құруға мүмкіндік беретін құқықтық тетік пайда болды.

2011 жылғы толықтырулар респу­б­лика Президентінің кезектен тыс сайлауын тағайындау мен өткізу мәселелері тәртібін қамтыды.

2013 жылғы толықтырулар Парламент Сенаты мен Мәжілісінің кезектен тыс сайланған депутаттар өкілеттіктерінің конс­титуциялық мерзімін есептеуге негіз болды. 

Ал Сайлау туралы заңнамаға ең үлкен өзгерістер 2022 жылы жасалды. Осы жылғы жаңа талаптарға сәйкес мәжілістің депутаттық корпусының 70% пропорционалдық, 30% мажоритарлық тәсілмен жасақталды. Сонымен қатар сайлау бюллетеньдеріне түрлі бағандар енгізілді. Бұдан бөлек облыстар мен республикалық маңызы бар қалалардағы мәслихаттар сайлауы да аралас үлгімен өтті. Бұл өзгерістер тәуелсіз Қазақстан тарихы сайлауындағы ауқымды әрі маңызды өзгерістер деп айтуға болады.

БОЛАШАҚТАҒЫ САЙЛАУ ЖҮЙЕСІ ҚАНДАЙ БОЛМАҚ?

Қазір көптеген дәстүрлі әдістер бірте-бірте өзінің өміршеңдігін жоюда. Дәстүрлі әдістерге балама ретінде көпшілікке ыңғайлы, оңай әрі жылдам құралдар ұсынуда. Сол сияқты сайлау жүйесінде де озық техологияларды пайдаланып, дәстүрлі бюллетеннен бас тартып электронды нұсқаға көшу туралы да түрлі пікір-ұсыныстар айтылуда.

Президент Қасым-Жомарт Тоқаев 2022 жылы 16 наурыздағы Қазақстан халқына жолдауында электронды сайлау технологияларын енгізудің маңызы туралы айтқан еді.

«Cайлау үдерісін жаңғырту. Халықаралық тәжірибеде сайлауды ұйымдастыру жүйесі ұдайы өзгеріп отыратыны белгілі. Яғни, әділ және ашық сайлау өткізу үшін тиімді шешім іздеудің маңызы зор. Көптеген елдер дауыс берудің баламалы түрлерін пайдаланып жатыр. Яғни электронды, мерзімнен бұрын, қашықтан көпкүндік дауыс беру тәсілдері кеңінен қолданыла бастады. Сондықтан әлемдегі үздік тәжірибелерді зерттеп, қажет болса, оны біртіндеп енгізген жөн», - деді Мемлекет басшысы.

Негізі сайлау кезінде электронды дауыс беру жүйесі 2000 жылы енгізілді. Естеріңізде болса 2005 жылғы президенттік сайлау кезінде дауыс берудің екі жолы қолданылды. Оның бірі дәстүрлі бюллетень болса, екіншісі электронды жүйе. 2007 жылы «Сайлау» электронды дауыс беру жүйесін қолдануды біржола тоқтатты. Оның себебі көп...

Тиісті сарапшылардың айтуынша электронды сайлау жүйесін енгізген бірқатар мемлекетте техникалық қателер кетіп, арты үлкен дауға айналған. Сондықтан сала мамандары электронды сайлау жүйесін толықтай зерттеу қажеттігін алға тартады.

Тек электронды сайлау өткізуге қатысты бұдан ілгеріде ҚР Цифрлық даму, инновациялар және аэроғарыш өнеркәсібі министрі Бағдат Мусин де жауап берді.

«Электронды түрде дауыс берсек, ертең халықаралық қауымдастыққа, байқаушыларға біз сайлаудың әділ өткенін, дауыстарды санау кезінде қателікке бой алдырмағанымызды, жасырын дауыс беру тәртібінің сақталғанын қалай дәлелдейміз? Менің ойымша, алдағы 1-2 жылда мұндай мүмкіндікті жасауға болады. Ол үшін байқаушылар да сәйкесінше электронды бағдарламаны түсіне алатын ІТ саласының мамандары болуы тиіс», - деген еді Бағдат Мусин.

Әрине электронды сайлау жүйесі ол болашақтың ісі. Себебі бұл сайлау жүйесі уақыт пен қаржыны үнемдеудің тапсырмас әдісі. Бірақ оның екінші жағы барын әлеуметтанушы ғалым былай деп түсіндіреді.

«Ал сайлау жүйесіндегі электронды формат деген көп жағынан тиімді болар еді деп айтар едім. Алайда кез келген электронды жүйенің қауіп-қатерлері көп екенін де ескерген жөн», - дейді әлеуметтанушы Рамазан Саттарұлы.

P.S. Сайлау жүйесі мен оған қатысты заңнамалар үнемі жетілдіріліп, өзгере беретін болады. Бұл біз таңдаған демократиялық қоғам азаматтарының негізгі талабы. Ал біз айтып отырған сайлаудың электронды форматы уақыт еншісіндегі маңызды мәселе болып қала береді.

Біз туралы
ulys.kz — ақпараттық, сараптамалық және танымдық бағыттағы материалдарды береді.
 
Мультимедиялық жоба заман талабына сай жасалған. Қазақстанның ақпараттық нарығын сапалы
контентпен қамтамасыз етуге үлес қосуға бағытталған. Мұндағы сараптамалық, танымдық
мақалалар сан саланы қамтиды. Геостратегия, геоэкономика, геосаясат, халықаралық
қатынастар мен елдің ішкі-сыртқы саясаты, экономика, жаһанда болып жатқан тектоникалық
өзгерістер мен тренд тақырыптар ұлттық мүдде тұрғысынан терең талданып қазақ
оқырмандарына жеткізіледі. Орталық Азия мен Түркі әлеміне ерекше көңіл бөлінеді.