Валюта бағамы
  • USD -

    519.7
  • EUR -

    608.5
  • RUB -

    6.47
Жаңа тұрғын үй саясаты кімдерге қолайлы
Фото: gov.kz 23 қыркүйек 2024
Жаңа тұрғын үй саясаты кімдерге қолайлы

Әлемнің алдыңғы қатардағы елдерінде әр тұрғынға тиесілі баспананың көлемі 30-40 шаршы метрдің арасында. Яғни, елдегі адам тұруға жарамды баспананың жалпы көлемін халық санына бөлгенде кемінде 30 шаршы метрден келеді деген сөз. Еуропада бұл көрсеткіш одан да жоғары – 40-50 шаршы метр аралығында. Ал АҚШ пен Канадада тіпті 60-70 шаршы метрге дейін барады. Ресми статистикаға сенсек, Қазақстанда жан басына шаққандағы баспанамен қамту көрсеткіші – 22-23 шаршы метр. Іргедегі Ресейде бұл көрсеткіш – 25 шаршы метр аумақты құрайды. Осының бәрін зерделесек, Қазақстанның халықты баспанамен қамтамасыз ету көрсеткіші халықаралық стандарттардан әлі де төмен деген қорытынды шығады.

Қазақстан да Латын Америкасы мен Африка елдері сияқты урбанизацияның шарықтау шегін бастан енді ғана өткеріп жатыр. Бірақ халықтың жаппай қалаға ағылу процесі бұл континенттерге қарағанда Қазақстанда мемлекет тарапынан барынша реттеліп отыр деуге негіз бар. Орталық Азия мен ТМД елдерінің арасында да Қазақстанның көрсеткіші айтарлықтай жақсы деуге болады. Тек Ресей мен Беларусь мемлекеттерінің көрсеткішінен төмен тұр.

2022 жылғы Қаңтар оқиғасының көптеген себебінің бірі баспана тапшылығы да болғанын айтып жүрген сарапшылар бар. Мұның себебін тәуелсіздік жылдарында халықты баспанамен қамту шаралары жүйелі жүргізілмегенінен, баспана нарығының ережелері көбінде ірі ойыншылардың мүддесі тұрғысынан қабылдануынан іздеуге болады.

Қаңтар оқиғасынан кейін қайта қаралған бағыттың бірі – тұрғын үй саясаты. Өйткені Астана, Алматы, Шымкент, Қызылорда, Тараз, Өскемен, Семей сияқты қалаларда ереуілге шыққан жастардың көбі баспана жалдап тұратыны, табысының негізгі бөлігі тұрғын үй ақысына кететіні белгілі болды. Осы олқылықтың орнын толтыру үшін жаңа тұрғын үй саясаты қабылданып, жүзеге асырыла бастады. Дегенмен бұл саясаттың жемісін қарапайым тұрғындар сезіну үшін біраз уақыт керек. Өйткені елдің әр облысында баспанамен қамтамасыз ету көрсеткіші әркелкі. Әсіресе ауыл мен қаланың арасындағы теңсіздік  орасан. Бұл теңсіздіктің екі қыры бар. Біріншісі – ірі қалаларда баспанаға деген сұраныс жоғары болса, шалғай ауылдарда есігін қара құлып күзеткен үйлердің көбеюі. Екінші қыры – қаладағы баспана тұрмысқа неғұрлым жайлы болса, ауылдағы баспана соғұрлым жайсыз. Осы теңсіздікті күнделікті сезініп жүрген қазақстандықтардың аузынан «Біз сияқты мұнайға бай, қысы қатты Норвегияның ауылдарындағыдай жағдайға қашан жетер екенбіз» - дейтін өкініш жиі шығады. Ауылдағы тұрғын үй сапасының нашарлығы, құрылыс компанияларының ауылдағы тұрғын үй құрылысына инвестиция салуға құлықсыздығы шекара қауіпсіздігіне де кері әсер етіп отыр деуге болады. Тіпті бұл мәселені шекаралық өңірлердегі аудандардың қайта құрылуы да өз деңгейінде шеше алмай отыр.

Ел ішінде «Астана, Алматы сияқты қалаларда жаңбырдан кейінгі саңырауқұлақтай қаптаған үйлердің бәрін кім алып жатыр» - дейтін сұрақ жүр.  Бұлай деп сұрайтыны, бағасы удай болса да, баспанаға сұраныс бәсеңсіп көрген емес. Дүниежүзілік банк сияқты ірі халықаралық институттардың сарапшылары Қазақстанға халықтың табысы мен баспана бағасының арасындағы алшақтықты азайту бағытында тың саясат керек екенін үнемі айтып жүр. Мемлекет бұл мәселені әзірге түрлі жеңілдігі бар мемлекеттік бағдарламалар арқылы шешуге күш салып келеді.

Оның негізгі тетігі – «Отбасы банк». Кейінгі 20 жылда үйлі болған жас отбасылардың, қоңыр тұрмысты қазақстандықтардың көбі «Отбасы банктің» клиенттері деп айтуға болады. Бұл мекеме елдегі баспанамен байланысты әлеуметтік шиеленісті баяулатып қана қойған жоқ. Халықты тұрғын үйге деп ақша жинау мәдениетіне үйретті. Екінші деңгейлі банктер ұсынатын ипотеканың пайыздық мөлшерлемесі екі таңбалы сандарда басталса, «Отбасы банк» ұсынатын өнімдердің мөлшерлемесі 2 пайыз бен 8,5 пайыз аралығында.

Кейінгі 2-3 жылда ақпарат сайттарында «7-20-25» бағдарламасы қашан тоқтайды деген сұрақты тақырыпқа шығарған материалдар көп жарияланды. Бұл баспанаға мұқтаж халық үшін «Отбасы банк» өнімдерінен кейін тиімді бағдарлама осы болғанын көрсетеді. Ұлттық банк ұсынған бұл бағдарлама әсіресе алғашқы жарнаға баспана құнының 50 пайызын жинай алмайтын адамдарға оңтайлы болды. Мемлекет аталған ипотека түрін табысы орта деңгейдегі отбасыларға арналған деп сипаттайды.

Ал әлеуметтік тұрғыда осал саналатын топтарға арнап «Бақытты отбасы», «Шаңырақ», «Наурыз» бағдарламаларын ұсынып отыр. «Бақытты отбасы» көпбалалы, толық емес, мүмкіндігі шектеулі баласы бар отбасыларға 2%-дан 5%-ға дейінгі мөлшерлеме бойынша баспана ұсынады.  «Шаңырақ» бағдарламасы табысы төмен қазақстандықтарға бастапқы жарнасы төмен пайыздық несиелер беруді көздейді.

Алматы, Астана, Шымкент қалалары жастарға арналған ипотекалық бағдарламаларды қолға ала бастады. Ал ғылым және жоғары білім министрлігі «Жас ғалым» ипотекасына бастамашы болып отыр.

Мемлекет осы аталған мүмкіндіктердің ешбіріне қолы жетпей жүрген санатты да назардан тыс қалдырмауға тырысып келеді. Сол үшін баспана жалдауға төлейтін ақының бір бөлігін субсидиялау бағдарламасын іске қосқан болатын.

Соңғы ресми дерек бойынша, Қазақстанда баспана кезегінде тұрған адамның саны – 650 мың. Баспана кезегіне тұруға әлеуметтік мәртебесі мұрсат бермейтін, не әлеуметтік осал топқа жатпайтын, не баспананы қолма-қол ақшаға сатып алуға жағдайы келмейтін қанша адамның өзгенің пәтерін сағалап жүргені туралы нақты мәлімет жоқ. Мемлекет кезекте тұрған 650 мың адамның дерегін қайта таразылап жатыр. Өйткені мемлекеттің жеңілдікпен беретін үйіне қызығып жалған құжат жасаушылар баршылық көрінеді. Статистика қайта нақтыланғаннан кейін баспана кезегін әр облыстың, қаланың әкімдігі өз бетімен жүргізуден тыйылды. Оның бәрі «Отбасы банктің» онлайн платформасы арқылы бір орталықтан ғана басқарылады. Бұл әкімдіктегі танысына арқаланып шын мұқтаждың жолын кескен пысықайларға тосқауыл болады деген есеп бар.

Тұрғын үй саясатының тағы бір жаңашылдығы арендалық үйлердің мәселесін біржақты ететінінде. Қазақстанда арендалық үйдің ай сайынғы коммуналдық төлемдерін ғана өтеп тұрып жатқан 51 мың отбасы бар. Бұлардың баспана мәселесі уақытша ғана шешілген деуге болады. Жалдап тұрып жатқан пәтері апаттық деп танылса немесе арендалық баспана ұсынып отырған жұмысынан айырылса, баспанасыз отбасылардың қатарын көбейткелі тұр. Мәжіліс мақұлдаған заң жобасы осы 51 мың отбасының мәселесін біржақты шешуге бағытталған. Яғни, арендалық үйлердің бәрін уақыты келгенде жалдап тұрып жатқан отбасылардың сатып алуына рұқсат берілмек. Ол үшін арендалық үйде бір отбасы кемінде 10 жыл бойы тұрған болуы керек. Ал баспана бағасы сол 10 жыл бұрынғы нарық бағасымен есептеледі.  Бұл арендалық баспанада тұрып жатқан отбасыларға  пәтердің ақысын 10 жыл бойы «Ертең бағасы аспандап кетпей ме» деп алаңдамастан жинауға жақсы мүмкіндік деген сөз. 

Заңда арендалық баспана құнының жылдық амортизациясын 2 пайыз деп белгілеу көзделген. Мысалы, нарықтағы бағасы 8 млн теңгелік үйдің қалдық құны бес жылдан кейін 7 млн 200 мың теңгеге түседі.

Жаңа заң  мемлекет жеңілдікпен беретін пәтерлердің кемінде 70 пайызын 11 санаттағы азаматтарға беруді мақсат етеді. Ол 11 соғыс ардагерлері, І, ІІ топтағы мүгедектер, қызметте жүріп қайтыс болған әскерилер мен құқық қорғау органдары қызметкерлерінің отбасылары, ядролық сынақтардан зардап шеккендер, жетімдер, жесірлер, «Алтын алқа», «Күміс алқа» иегерлері, көпбалалы отбасылар, мүгедек баланы асырап отырған жанұялар кіреді. 

Мемлекет моноқалалар мен аудан орталықтарында тұрғын үй салу ісін ынталандыру шараларын біртіндеп қолға алып жатыр. Бұл ауылдар мен моноқалалардың тұрмыс сапасын көтеріп қана қоймай, Астана, Алматы, Шымкент сияқты ірі қалалардағы урбанизациялық тәуекелдерді бәсеңдетеді.

Әкімдіктердің деректеріне сәәйкес, бүгінде тұрғын үйге мұқтаж 613 мыңнан астам азамат кезекте тұр, олардың 222 мыңы – әлеуметтік осал санаттағы азаматтар. 70 мың адамның табысы бірінші ең төменгі күнкөріс деңгейінен төмен, 51 мыңы – көп балалы отбасылар, 2 мыңы – жетім балалар, 10 мыңы – І және ІІ топтағы мүгедектер және 7 мыңы – мүгедек баласы бар отбасылар.

Айта кету керек, Мемлекет басшы­сының тапсырмасына сәйкес жеке тұрғын үй қорында тұрғын үйді жалға алғаны үшін тұрғын үй төлемдерінің тетігі әзірленді, тиісті қағидалар дайындалып, Отбасы банкі базасында цифрлы платформа іске қосылды. Бүгінде 25 мыңнан астам өтінім қабылданып, олардың 6 мыңға жуығы мақұлданды. Жалпы атаулы көмек қағидаты азаматтардың ортақ жауапкершілігіне негізделген. Осы бойынша тұрғынжайларының 50%-ы мемлекеттік субсидиялар есебінен жабылады, қалған 50%-ын алушы өз бетінше төлейді. Жалдау төлем мөлшерінің 50%-ын өтеу республикалық бюджеттен 80% және жергілікті бюджеттен 20% пропорциясы бойынша жабылады.

RELATED NEWS
1 қаңтардан бастап зейнетақы мен жәрдемақы көлемі өсті
05 қаңтар 2025
1 қаңтардан бастап зейнетақы мен жәрдемақы көлемі өсті

2025 жылғы 1 қаңтардан бастап мемлекеттік жәрдемақылар мен базалық зейнетақы төлемдерінің барлық түрінің мөлшері  6,5 пайызға, ынтымақты зейнетақы 8,5 пайызға көтерілді, - деп хабарлайды ҚР Еңбек және халықты әлеуметтік қорғау министрлігі.

2025 жылғы 1 қаңтардан бастап базалық зейнетақының ең төмен мөлшері ең төмен күнкөріс деңгейінің 65 пайызынан 70 пайызға дейін ұлғайтылды, бұл 32 360 теңге болып, оның ең жоғары мөлшері ең төмен күнкөріс деңгейінен 105-тен 110 пайызға дейін арттырылып, 50 851 теңге болады.

Мысалы, 2019 жылы зейнеткерлікке шыққан 69 жастағы зейнеткердің 2024 жылы бюджеттен төленетін зейнетақы мөлшері 156 856 теңге болды, оның ішінде базалық зейнетақы төлемі – 45 578 теңге, ынтымақты зейнетақы – 111 278 теңге. 2025 жылғы 1 қаңтардан бастап өсімді ескере отырып, осы зейнеткер үшін зейнетақының жалпы сомасы 171 588 теңгеге дейін ұлғайды, оның ішінде базалық зейнетақы – 50 851 теңге, ынтымақты зейнетақы – 120 737 теңге болды. Аталған сомаларға БЖЗҚ-дағы төлемдер кірмейтінін атап өту маңызды.

 

Сондай-ақ 2025 жылғы 1 қаңтардан бастап мемлекеттік жәрдемақылардың мөлшері ұлғайды:

  • 1, 2, 3 бала туғанда берілетін жәрдемақы 140 296 теңгеден 149 416 теңгеге дейін, 4 және одан да көп бала туғанда берілетін жәрдемақы – 232 596 теңгеден 247 716 теңгеге дейін ұлғайды;
  • мөлшері балалар санына байланысты берілетін көпбалалы отбасыларға арналған  жәрдемақы 4 баласы бар отбасылар үшін 59 183 теңгеден 63 030 теңгеге дейін, 10 баласы бар отбасылар үшін – 147 680 теңгеден 157 280 теңгеге дейін артты;
  • I топ мүгедектігі бар адамдарға арналған жәрдемақы 95 496 теңгеден 101 702 теңгеге дейін, II топ – 76 397 теңгеден 81 362 теңгеге дейін, III топ – 52 089 теңгеден 55 474 теңгеге дейін өсті.

Сондай-ақ, Мемлекеттік әлеуметтік сақтандыру қорынан (бұдан әрі – МӘСҚ) асыраушысынан айырылу және еңбекке қабілеттілігінен айырылу бойынша төлемдер мөлшері 6,5 пайызғңа артты. Аталған төлемдер міндетті әлеуметтік сақтандыру жүйесіне қатысушыларға бюджеттен берілетін мемлекеттік жәрдемақыларға қосымша жүзеге асырылады.

Төлемдердің мөлшері жеке санаттарға және мыналарға байланысты болады:

  • соңғы 2 жылда МӘСҚ-ға әлеуметтік аударымдар жүргізілген орташа айлық табыс;
  • еңбекке қабілеттілігінен айырылу коэффициенттері;
  • асырауындағы адамдар саны;
  • міндетті әлеуметтік сақтандыру жүйесіне қатысу өтілі және табысты алмастыру.
Жаңа жылдан бастап елімізде кедейлік шегі басқаша есептеледі
27 желтоқсан 2024
Жаңа жылдан бастап елімізде кедейлік шегі басқаша есептеледі

Еңбек және халықты әлеуметтік қорғау министрлігі «Кедейлік шегінің мөлшерін айқындау туралы» бұйрыққа тиісті өзгерістер енгізді, деп хабарлайды Ulys.

2025 жылдан бастап Қазақстанда атаулы әлеуметтік көмек тағайындау үшін кедейлік шегі жаңаша есептеледі. 

2025 жылғы 1 қаңтардан бастап кедейлік шегі медианалық табыстың 35 пайызын құрайды. Бірақ оның мөлшері өңірлік ең төменгі күнкөріс деңгейінің 70%-ынан төмен болмауға тиіс.

Айта кетері, қазір кедейлік шегі ең төмен күнкөріс деңгейінің 70 пайызы мөлшерінде айқындалады.

Бұйрық 6 қаңтарда күшіне енеді.

ЭМОЦИОНАЛДЫҚ ИНТЕЛЛЕКТІНІҢ ЕРЕКШЕЛІКТЕРІ
08 сәуір 2019
ЭМОЦИОНАЛДЫҚ ИНТЕЛЛЕКТІНІҢ ЕРЕКШЕЛІКТЕРІ

Эмоционалдық интеллект (ағыл. emotional intelligence) – заман талабы ма, әлде сәнді тренд пе? Жалпы төртінші өнеркәсіптік революциядан не күтуге болады? Жаһандану үрдісі аждаһа ма, әлде қазіргі қоғамның мүмкіндігі мен дамуының ұйытқысы ма? Бұған байланысты көптеген зерттеулер мен тәжірибелік өлшемдер жасалуда.

Дамыған тұлғаның психологиялық денсаулығының басты көрсеткіші - осы эмоционалдық интеллект феномені. Жалпы жан мен ойдың тоғысу мәселесіне тарихи көз жүгіртер болсақ ежелгі грек, шығыс философтарының еңбектерінен кездестіруге болады. Қазіргі заманғы ғылымда, XX ғасырдың 90-шы жылдары американдық Питер Соловей және Джон Майер  атты зерттеушілер эмоционалдық интеллект ұғымын енгізді. Сол кездерден бастап тұлғаның осы қасиеттін дамыту үшін көптеген тренингтік бағдарламалар, тесттер жеке коучингтік және психологиялық кеңес кешендері ойлап табылды. Себебі, эмоционалдық интеллектісі дамыған қызметкерлердің жұмыс тиімділігі артық, ұжымдағы психологиялық ахуал  жағымды екендігін американдықтар тез түсінді.

2015 жылғы Бүкіләлемдік экономикалық Давос форумының есебінде, 2020 жылы өзекті болатын 10 машықты анықтаған болатын. Солардың қатарында эмоционалдық интеллект те бар. Бұл интеллектінің (парасаттың) түрі туралы соңғы жылдары әсіресе, осы экономикалық форумнан кейін, естімеген адам кемде кем. Бірақ, көбісі интелектінің бұл түрі туралы толыққанды түсініктен алшақ. Сондықтан, эмоционалдық интеллект туралы сөз қозғауды жөн көрдік. 20 ғасырдың 90-шы жылдары жарық көрген, Майер-Саловей-Карузо моделінде эмоционалдық (әлеуметтік) интеллект 4 құрама бөліктен тұрады:

  1. Басқа адамдар мен өзінің эмоцияларын, сырт бейнеге қарап, ым-ишара мен жүріс-тұрысқа ден қоя отырып тани білуі - эмоцияларды қабылдай білу қабілеті деп аталады.

Біздің ойымызша бұған сәйкес келетін  қазақтың мақалы, - «Көз бен қол - көңілдің жалшысы».

 

  1. Эмоцияның – көбіне санамен реттелмейтін, ұйытқы (мотивациялық) факторы бола отырып, шығармашылық пен ойлау қабілеттеріне тигізетін оң әсерін - шабыт десе де болады.  Мұқағали Мақатаевтың мына жолдары соған дәлел іспетті:

Шау тартып қалыпсың-ау, қайран шабыт!

Жүруші ең кейбір жерде ойран салып,

Жүруші ең кейбір жерде сайран салып,

Шау тартып қалыпсың-ау қайран шабыт!

………………………………………………….

Шау тартып барасың-ау, шарық-құсым,

Тояттап әлде жемге қарықпысың?

Бар, ұшшы!

Босатайын тұғырыңнан,

Шау тартпа!

Шынымен сен шабытпысың!?

 

  1. Эмоциялардың арасындағы байланысты анықтау, ой мен сезім арасындағы байланысты түсіну, терең күрделі (екіұшты, амбивалентті) эмоцияларды ажырату - эмоцияларды тани білу қабілеті деп аталады.

Бұған сәйкес мақал, - «Ымды білеген дымды білмейді».

 

  1. Қойылған мақсатқа сәйкес, ырықты түрде  өз эмоцияларын тудырып, реттеп, бағыттай білу қабілетін -  эмоцияларды басқару, деп атайды.

Бұған сәйкес қазақтың мақалы- «Сабыр түбі сары алты», «сарғайған жетер мұратқа, сабырсыз қалар ұятқа», десек те болатын сияқты.

 

 

Эмоционалдық интеллектінің жоғарыда суреттелген моделі қазіргі кездегі әлемдегі ең танымал концепция. Себебі, түсінуге де оңай, ең бастысы тәжірибелік пайдасы ұшан-теңіз. Көптеген зерттеулердің нәтижесінде анықталғандай қоғам үшін бұл фактордың экономикалық (миллиардтаған шығын әкелуі) және әлеуметтік (ажырасу, суицидтің белең алуы) мәні зор! Халық, қазіргі таңда өзінің эмоционалдық парасатын дамытуға ден қоймаса, психологиялық даму мәдениетін қолға алмаса болашақ бұлыңғыр, көңіл пәс. Сондықтан, заманауи қазақ қоғамында да әсіресе, жаңа қалыптасып келе жатқан тұлғаның (бозбала мен жасөспірімдерде) әлеуметтену деңгейіне жаһандану үрдісінің өнімдері кері әсерін тигізуде.

Олар: деструктивті ақпараттың қолжетімдігі және тікелей әсері; тұлғааралық қарым-қатынастың онлайн форматқа ауысуы; әртүрлі өмірге қажетті табиғи тәжірибенің азаюы; ата-ана тарапынан жалпы қауіптердің күшеюі әсерінен гипербақылаудың күшеюі және басқа өзекті мәселелер. Осы жайттардың тікелей және жанама әсерлерінің негізінде жас тұлғаның эмоционалдық интеллектісінің дамуына кері әсер белең алуда. Тіпті, ересек адамдарда бұл қабілеттердің дамуының кенже қалуы - стресстік жағдайларға төтеп бере алмауына, өмірлік қиын-қыстау жағдайларға психологиялық регрессиямен (кері дамумен) жауап беруіне, деструктивті дағдылардың пайда болуы мен психикалық және психологиялық күйзелістерге жиі ұшырауына әкеліп соғуда.

Қазіргі таңда эмоционалдық интеллектінің маңыздылығы күн санап артуда. Сондықтан біздің қоғамдағы эмоционалдық интеллектіні дамытудың ұлттық кешенді бағдарламаларын жасау, ал адамдардың оқып-тануға, білікті психологтардың кеңесі мен тренингтері арқылы дамуына бет бұруы маңызды.

 

 

 

Ерлан МҰСТАФА, Бизнес-тренер, психолог

Біз туралы
ulys.kz — ақпараттық, сараптамалық және танымдық бағыттағы материалдарды береді.
 
Мультимедиялық жоба заман талабына сай жасалған. Қазақстанның ақпараттық нарығын сапалы
контентпен қамтамасыз етуге үлес қосуға бағытталған. Мұндағы сараптамалық, танымдық
мақалалар сан саланы қамтиды. Геостратегия, геоэкономика, геосаясат, халықаралық
қатынастар мен елдің ішкі-сыртқы саясаты, экономика, жаһанда болып жатқан тектоникалық
өзгерістер мен тренд тақырыптар ұлттық мүдде тұрғысынан терең талданып қазақ
оқырмандарына жеткізіледі. Орталық Азия мен Түркі әлеміне ерекше көңіл бөлінеді.